het begin van maand 2 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne Kemmelings - WaarBenJij.nu het begin van maand 2 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne Kemmelings - WaarBenJij.nu

het begin van maand 2

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 November 2013 | Zambia, Livingstone

hallo iedereen,

ten eerste wil ik de mensen die nog gedoneerd hebben hartelijk bedanken, ik heb nu zeker genoeg geld om de keuken hygienisch en leefbaar te maken!!

op woensdag heb ik alvast wat kerstinkopen gedaan voor de kinderen van het weeshuis, ik ben namelijk van plan om 1 kerstdag bij hun te spenderen en lekker hollandse kost voor ze te koken. ik heb nu voor ieder kind een leesboek naar leesniveau gekocht. wat ik er verder nog bij wil doen weet ik nog niet, suggesties??
verder ben ik begonnen aan een lijst met dingen die gefixt kunnen worden bij de village of hope, dit gaat van het renoveren van de keuken naar speelgerei en stapelbedden en in totaal ben ik nu op 2 a4tjes. deze lijst is bedoeld voor de volgende vrijwilligers als een soort van richtlijn of houvast, zodat ze een beetje een idee krijgen van wat er allemaal zou kunnen en mogen veranderen.

donderdag was het een rustige dag bij het weeshuis, de kinderen zijn nu al 2 weken bezig om aan hun overgangstoets te beginnen maar elke keer als ik vraag of dat ze de test al hebben gemaakt heeft de teacher gezegd dat ze de volgende dag gaan beginnen! ze hadden dus een dagje vrij van school. heel raar allemaal, maar zoals zoveel dingen hier gewoon kunnen kan dit ook.
Tussen de middag was ik alvast begonnen met nshima te koken, en ik vroeg me wel even af wat voor groente we er vandaag bij kregen. ze kwamen me vertellen dat we vandaag kip kregen, lekker! dus ik vroeg: waar is de kip dan zet ik alvast een pan aan, en toen kwam de kip...
een springlevende mooie haan! Toen ik de flashbacks van de geuren en beelden van geslachte kippen en hazen die opa en papa vroeger slachtte in de schuur had verwerkt dacht ik: ' oke, dan eten we kip. ook goed! :)' .
ik heb wel gekeken hoe ze de kip slachtte en verwerkten maar heb toch niet zelf meegeholpen aangezien ze hier alles (en alles betekent alles wat enigszins eetbaar is!) verwerken. een uurtje later was het eten klaar. de mensen gebruiken hier wel erg lekkere kruiden dus de kip smaakte echt lekker, wel een beetje taai omdat 't zo vers was maar das beter als rotte vis. ik heb zelfs de poten geproefd en dit smaakt naar niets en het is helemaal niet vies, het hoofd en darmen en de rest van de organen heb ik niet durven eten. 'smiddags hebben we gespeeld en daarna zijn we met z'n 5en naar een kleermaker geweest en hebben we ons allemaal een traditionele afrikaanse jurk aan laten meten en ik laat ook nog een broek maken voor eva en mezelf. 's avonds heb ik met oma geskyped, erg gezellig, en tomatensoep gemaakt die we vrijdag op hebben gegeten met z'n 3en hier bij het guesthouse.

vrijdag werd ik een beetje ziek (dit keer niet van het eten) dus ben ik na een paar uurtjes naar huis gegaan en heb de hele dag gerust.

zaterdag zijn we naar devils pool bij de vic falls geweest, het was echt geweldig! super leuke foto's gemaakt en erg gelachen. het weer was alleen niet zo goed en ik dacht al dat ik verkouden zou worden hierdoor. 's avonds een rustig avondje bij fezbar gehad nadat we eerst voor alleen een toetje naar een restaurant zijn gegaan en zondag een goed vullend ontbijt gemaakt voor britt sophie en mezelf. daarna kwamen carolien en danielle ook even naar het guesthouse en zijn we naar de souvernier markt geweest. na 10 minuten gezeur van mensen die alles aan je willen laten zien hebben ze ons met rust gelaten en konden we op ons gemak rondkijken op de markt, dit betekent dat kijken alleen niet voor problemen zorgt maar zo snel als je iets aanraakt beginnen ze weer alles voor je op te pakken en aan te wijzen. deze zondag heb ik ook -voor het eerst sinds ik hier ben- het beroemde hollandse zinnetje gehoord: aaah you're from holland! kijken, kijken, niet kopen!! Nadat we even de toerist uit hadden gehangen zijn we naar waterfront gegaan en hebben we gekaart en de zonsondergang gekeken, deze was echt prachtig zondag avond!! we hadden een beetje honger dus hebben we een pizza besteld om ff wat te snacken, daarna zijn we gaan uit eten bij cafe zambezi en 't was heerlijk!

's nachts regende het super hard en omdat het binnen regende had ik even het licht aangemaakt om de ramen dicht te maken. toen ik de volgende ochtend wakker werd lagen er zeker 100000 ranzige insecten met lange vleugens voor m'n raam op de grond en verder lagen er over de hele kamer vleugeltjes verspreid. Toen ik dit aan een personeelslid liet zien zei ze dat dit beestjes waren die tevoorschijn komen als het regent en dan afgaan op licht, dus wist ik meteen hoe ze op m'n kamer kwamen. gelukkig had ik m'n klamboe over m'n bed hangen. dus bij deze de volgende tip: als je in zambia je raam midden in de nacht dicht wilt maken doe dit dan op gevoel en maak absoluut geen lichten aan!

maandag voelde ik me nog steeds beroerd en ik begon keelontsteking te krijgen dus ben ik pas 's middags naar het weeshuis gegaan. eenmaal aangekomen bij het weeshuis was jane, de oudste dochter van de mamma ziek. ze wou eerst niet naar het ziekenhuis dus heb ik aangeboden om met haar mee te gaan en toen wou ze wel. we liepen samen naar de kliniek en daar zeiden ze dat ze de griep had, ze moet daarom deze week elke dag om 8 uur 's ochtends een spuit met antibiotica. ze vertelde mij dat dit een probleem was omdat ze van 7 tot 10 naar school moest en als ze niet kwam haar teacher haar zou slaan. daar doe ik dus niet aan mee, omdat de spuiten echt niet smiddags gezet kunnen worden (vraag me niet waarom niet) heb ik een brief aan haar teacher geschreven en heb daarin uitgelegd wat de situatie was en gevraagd of dat ze hier aan mee wou werken zodat ook mede door de teacher jane snel beter zou worden.

vandaag voelde ik me nog zieker dus ben ik niet naar het weeshuis gegaan , in plaats daar van ben ik naar de dokter gegaan die al meteen moest lachen toen ik weer binnen kwam. fijn.... nu heb ik weer antibiotica en voel me al wat beter, dus morgen weer fit genoeg om te spelen! verder ging ik even boodschappen doen en daar kwam ik de 2 nieuwe meiden uit nederland tegen, saskia en vera. na even lekker op z'n afrikaans een uur in de shoprite gekletst te hebben ben ik weer naar huis gegaan en heb ik niets meer gedaan. vanavond op tijd naar bed en maar hopen dat ik niet meer ziek word tijdens mijn verblijf in afrika!

ohja! ik heb de kinderen het beroemde limburgse 'haije wah' geleerd.
dus bij deze:

haije wah! tot de volgend kier.

sanne




  • 26 November 2013 - 20:15

    Heddie:

    Hoi pechvogel wat betreft dat je nu weer aan de antibiotica zit maar dit komt ook wel weer goed jij maakt me toch een spannende dingen mee ,heel wat anders dan wat je hier mee maakt.
    maar daar ga je dan ook voor naar afrika.
    Ik vind je verhalen leuk judith zei al tegen mij sanne heeft weer een bericht staan op facebook nou dan wordt dit direct gelezen .Ik wens jou en de andere meiden nog heel veel plezier daar in afrika en wat de foto;s betreft harstikke leuk vooral die bij de waterval daar had ik ook wel willen zitten.Heel veel groetjes van ons allemaal

  • 29 November 2013 - 20:31

    Pap:

    hoi sanne
    ik hoorde dat je vandaag gaat raften lijkt mij vet man .
    het is wel een ruige rivier dus pas maar op !
    ik hoor en lees wel hoe het is gegaan .
    groetjes pap
    hoje wa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Sept. 2013
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 9434

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 22 Maart 2014

zambia/zimbabwe

Landen bezocht: