happy newyear - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne Kemmelings - WaarBenJij.nu happy newyear - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne Kemmelings - WaarBenJij.nu

happy newyear

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 Januari 2014 | Zambia, Livingstone

hallo lieve allemaal,

goed nieuws: ik leef nog en het internet doet het eindelijk weer en isa's pakketje met oa. pepernoten is vandaag aangekomen :D.

het is al bijna een maand geleden dat ik heb geschreven dus ik ga het kort houden anders zit ik hier morgenvroeg nog te typen en dat gaat niet want vanavond moeten we stappen, we zijn namelijk weer hersteld van een geweldig oud op nieuw.

sophie heeft allemaal knutselspullen gedoneerd en we al heel wat gezellige knutseldagen achter de rug, bedankt lieve sophie!

op een zondag is sophie naar huis gegaan, de stemming was net als op een begrafenis en we missen haar nog steeds vreselijk :( gelukkig konden we daarna naar foodpalace om ons verdriet weg te eten met een chicken shawama. op maandag was de planning dat daan en caro gingen maar ze hadden een afrikaans momentje dus het werd een dagje verschoven.

verder hebben we de keuken helemaal geverft en de tegelvloer ligt er ook in, het ziet er al een stuk beter uit en het aantal kakkerlakken is sterk gereduceerd.

op 19-12 weer een brief van eva open gemaakt omdat ik deze dag al 2 maanden weg was, de tijd vliegt echt! we zijn gaan riverboarden op de 18de en het was weer een geslaagde dag, op het einde de kloof uitgehiked op blote voeten want slippers ging niet zo heel erg goed.

we wilden op zondag naar de kerk gaan met de kinderen en toen we bij het weeshuis aankwamen konden de kinderen niet mee omdat ze geen fatsoenlijke schoenen hadden dus zijn we uiteindelijk niet naar de kerk gegaan. 's middags zijn we bij waterfront gaan zitten en zijn we redelijk op tijd begonnen met de nodige mosi's. er waren een aantal meiden die via hun project een christmas carol hadden georganiseerd, daar zijn we heen gegaan. we hebben gezellig kerstliedjes gezongen en gluhwein gedronken, en het kerstgevoel kwam toch eventjes voorbij!

de volgende dag zijn we naar de maramba markt gegaan om de schooluniformen af te geven, we gaan er voor zorgen dat alle kinderen weer netjes aan een nieuw schooljaar kunnen beginnen. dus bij deze alweer bedankt voor alle donaties. verder heeft monique (een vrouw uit nederland die hier oor als vrijwilliger is geweest) geld gestuurd voor een lekker kerstmaal in het weeshuis, we zijn naar shoprite gegaan en hebben daar aardappelen, rijst, pasta, pompoenen, uien, fruit en knoflook gekocht. we hebben nog steeds geld over dus deze week gaan we nog een keer een rondje maken. hartstikke bedankt monique, de kinderen en arice waren dolgelukkig en we hebben een heerlijke kerstlunch gehad.

we zijn op kerstavond naar de kerk geweest daar was een toneelstuk en daarna kwamen allemaal koren zingen en het was echt hilarisch omdat ze steeds de slechtste zanger/es door de microfoon lieten zingen, iedereen in het publiek zat ze uit te lachen, dat kan hier gewoon.

op eerste kerstdag dus naar het weeshuis gegaan en 'savonds bij vrienden in de hottub gespendeerd, ik heb nog nooit zo'n gezellige kerst gehad! 2de kerstdag zijn we met graham naar het eiland geweest, er zaten heel veel dieren deze keer.

op zaterdag zaten we bij waterfront en toen waren we de video van het raften van die dag aant bekijken en toen begon het weer te kriebelen, omdat de eerst 6 rapids dicht gingen voordat wij terug waren van zimbabwe hebben we besloten om zondag nog een keertje te gaan raften!

op 30-12 zijn we naar mamma anna gegaan om de poedermelk en kleertjes voor het kindje david (de naam die ik had verzonnen :D) te geven, ze was echt dolgelukkig.ze vertelde ook over haar contract bij de kerk, ze geven haar blijkbaar telkens een nieuw contract zodat ze haar maar 300 kwacha p.maand ipv. 500 kwacha p.maand verdient.

daarna zijn we naar victoria falls in livingstone gegaan om daar het nieuwe jaar in te luiden. we hebben overnacht bij shoestring backpackers, echt een heel erg leuk hostel om te verblijven. we zijn naar vicfalls carnival geweest, een festival hier net over de grens. het was echt heel erg leuk en ook raar om in december op een festival rond te huppelen.

en toen was het 1 januari! de dag dat pap en mam arriveerden. we zijn bij waterfront gaan eten omdat papa zin had in een steak. daarna vroeg gaan slapen want iedereen was moe.

de volgende dag naar het weeshuis gegaan en naar de marmaba markt om de schooluniformen op te halen. we zijn ook naar mamma anna geweest en david was al heel erg veel veranderd door de juiste voeding die hij nu krijgt! geweldig om te zien.

vrijdag met pap en mam gaan raften, de afdaling naar het water toe was ultimate survival! het raften zelf was erg gezellig alleen de rivier is nu zo hoog dat het niet super spannend meer is. 'savonds wat gaan drinken en op tijd naar bed gegaan. pap en mam zijn afgelopen weekend naar chobe national parc in botswana geweest en het was erg mooi geweest.
toen ze op zondag terug waren zijn we gaan eten bij een visrestaurant.

maandagochtend zijn we vroeg naar het weeshuis gegaan omdat max voor de eerste keer naar school moest. toen we daar aankwamen was arice nog steeds niet terug van haar vakantie bij de village en de pappa had de deur van hun slaapkamer op slot gedaan. max moest door het raar klimmen om zijn tas en kleding te pakken, als wij er niet waren geweest had hij z'n eerste schooldag gemist. 's middags zijn we met pap mam isa en ik naar het museum geweest.

dinsdagochtend ben ik met pap gaan vissen op de zambezi rivier, de zon scheen hard en het was heel erg gezellig! ik had een krab gevangen en een kleine meerval. ik had ook een tigerfish aan de lijn maar die was helaas weer ontsnapt. 'smiddags zijn we met de kinderen gaan zwemmen, het verbaasd me nog steeds hoe bang ze zijn in het zwembad. ze schreeuwen in je oor dat ze gaan verdrinken en ondertussen verdrink je zelf bijna omdat ze je nek zo stevig vastpakken. 'savonds hebben we niks gedaan.

vandaag zijn we naar de victoria falls gegaan, echt prachtig om te zien, meer kan ik er niet over zeggen. :)
vanavond gaan we stappen met de 2 nieuwe vrijwilligers die afgelopen weekend zijn aangekomen en morgen een normaal dagje bij het weeshuis.
en dan zijn we al bijna aan mijn laatste weekend in livingstone aangekomen, de tijd vliegt hier echt! misschien krijgen jullie nog een berichtje vanuit livingstone en anders vanuit bulawayo.

vele knuffels en groetjes

sanne

• 08 Januari 2014 - 17:38

Britt:

Lieve Sannee!
    Klinkt wir good allemaol!
    Mooi um te huren wat ge wir allemaol hebt kennen beteikenen veur de miense doa en veural ouk veur David en max!
    Geniet nog van dien letste tied in Livingstone!
    En alvast hiel vuul succes in Zimbabwe!
    Doot uch pap en mam de groetjes en we spreake os snel wir!!
    Liefs xx Britt

• 09 Januari 2014 - 00:35

Thea Haupt:

Hallo Sanne,
    Ik vind het elke keer weer geweldig je berichtjes te lezen. Dit is echt iets, wat je waarschijnlijk maar een keer in je leven ervaard. Geniet ervan. Enne...veel succes nog.
    Groetjes Thea van ome Jo en tante Maria.

• 09 Januari 2014 - 13:40

Sanne Kemmelings:

Hoi Megje,
    Ik was blij dat ik weer wat van je hoorde. Wat geweldig wat je allemaal meemaakt. Leuk hé dat Pap en Mam er nu zijn. Ik ben benieuwd wat ze volgende week te vertellen hebben. Ik ga dadelijk naar Eva wat eten brengen, anders verhongeren die misschien( hm ). Sanne geniet nog maar samen met Pap en Mam van de laatste dagen in Zambia en dan horen wel weer wat van je als je tussen de dieren zit in Zimbabwe.
    Dikkekus en knuffel van Oma!!

• 09 Januari 2014 - 18:28

Lian:

Heej Sanne,
    leuk weer wat van je te horen. Altijd leuk om te lezen wat je meegemaakt hebt. En pap en mam zullen het ook wel naar hun zin hebben daar. Hier in Sèrum alles oké. We hebben 2014 goed ingedronken!! Geniet nog van je laatste weekje bij de kinderen en succes met je nieuwe projectje. Groetjessssss van de Tacken famely