"Teacher! You cook like a nigger!!" - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne Kemmelings - WaarBenJij.nu "Teacher! You cook like a nigger!!" - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne Kemmelings - WaarBenJij.nu

"Teacher! You cook like a nigger!!"

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 November 2013 | Zambia, Livingstone

hallo allemaal,

ik heb weer zo veel meegemaakt de afgelopen week!

op 7 november mocht ik de kliniek weer verlaten, de antibiotica was gelukkig aangeslagen maar ik moest nog wel 2 dagen via infuus antibiotica en daarna nog 5 dagen pillen. dus heb 2 dagen met een infuusnaald in m'n arm rondgelopen. toen ik diezelfde avond terug moest voor m'n 'shotje' antibiotica was er een zuster die ik nog niet gezien had. ze was super gehaast en gestrest en was de hele tijd aant puffen en hijgen. toen ze na 1x mijn infuus doorspuiten erachter kwam dat het nog steeds verstopt zat heb ik toch maar gevraagd of ze een nieuwe wou prikken. het leek alsof ze er niets van snapte en dus zat ik bijna te janken van angst, maar gelukkig had ik mijn steun en toeverlaat ' zuster britt timmermans' meegenomen en ze heeft 't ff voor mij geregeld! de dokter heeft uiteindelijk mijn nieuw infuus geprikt en verontschuldigde zich toen voor de zuster omdat ze haast had en daarom zo gestrest was. Weten we ook weer hoe dat hier gaat!!.

de volgende dag was dezelfde zuster er maar toen had ze geen haast, m'n infuus zat niet verstopt en alles verliep prima! daarna waren sophie en ik nog dood moe van het ziek zijn en zijn we nog gaan slapen. 's middags kreeg ik ineens een ongelooflijke behoefte aan kaas en vlees, dus zijn sophie en ik naar de stad gegaan om vervolgens na 10 meter lopen dood op te zijn en even bij wonderbake te pauzeren en een colaatje te drinken. toen we onze spulletjes hadden gekocht hebben we ff lekker hollands geluncht thuis met kaas en ham! ik heb nog noooooit zo genoten van een geroosterde boterham met boter, kaas en gekookte ham. verder deze dag niets gedaan, 's avonds nog even langs de kliniek om m'n laatste antibiotica via infuus te halen, danielle ging mee. hier hebben ze nog van zo'n ouderwetse infuusdingen die je met de hand sneller kunt zetten, en zo geduldig als ik altijd ben heb ik daar even gebruik van gemaakt.

zaterdag uitgeslapen en vervolgens gaan zwemmen bij backpackers. zaterdag uitgeslapen en vervolgens gaan zwemmen bij backpackers. daar waren faf en russell en ze hebben ons overgehaald om toch mee te gaan kamperen op de farm van faf. het was faf's laatste weekend en vandaar een soort afscheidsfeest.
Dus op tijd gegaan bij het zwembad, onze spullen gepakt en naar de winkel inkopen gedaan voor de braai en ontbijt, en natuurlijk ook de nodige drankjes ingeslagen (o.a mega smerige goedkope wijn). toen we aankwamen op de farm hebben we eerst een kleine gamedrive gedaan en niets gezien. daarna gekletst, gegeten en gedronken. het eten was overigens mega top! en de rest ook. we mochten ook met een shotgun schieten. Kleine meisjes, grote geweren, grote terugslag, blauwe plek! gelukkig stond er iemand achter me om te terug te duwen anders was ik achterover op de grond gevallen. maar wel een erg leuke ervaring!
's ochtens ontbeten en daarna nog een wilde gamedrive gedaan en daar impala's gezien. 's middags gaan zwemmen bij backpackers en op tijd gaan slapen!

maandag ging ik weer voor het eerst sinds m'n zieke week naar het weeshuis, en ik was echt blij om de kinderen weer te zien! en uiteraard vroegen ze meteen naar mijn fiets, want fietsen vinden ze helemaal geweldig dus die heb ik meteen afgegeven. verder 2 nieuwe fruitsoorten gehad waar ik de naam nog van moet vragen. De oudere meiden zijn nu bezig met hun overgangs examens dus heb ik ze naar school gebracht en voor het eerst alleen terug gelopen naar het weeshuis. Ze hebben me in dat half uur 2 keer om mijn telefoonnummer gevraagd, 1 keer of ze konden afspreken en ongeveer 10 keer of ik een taxi nodig had, er valt maar een ding op te zeggen: zo gaat dat hier nu eenmaal! 's middags nog een keer ten huwelijk gevraagd door een dronke man, toen zijn de mamma en ik maar snel weggelopen!
later op de middag kwam faf even langs om de keuken te checken, hij heeft in zuid-afrika namelijk een aantal koelkasten staan en brengt en in januari een mee. ik denk dat ik januari ga gebruiken om de keuken helemaal in orde te maken, en andere dingen op te knappen. faf gaat me daarbij helpen, dus dat is wel zo prettig.

dinsdag zijn we naar de maramba market gegaan om schoenen, een tas en schoolkleding voor max te kopen (het jongetje dat in januari naar school zal gaan) en nieuwe schoolschoenen voor bivan. iedereen was helemaal blij en gelukkig, dat was echt een fijn gevoel. 's middags hebben we wat gespeeld nadat ik de kinderen weer naar school had gebracht en weer ongeveer 10 x gevraagd werd of ik een taxi nodig had. daarna hebben we een foto uitgeprint voor faf om aan hem te geven als afscheidscadeau.
'S avonds zijn we uit gaan eten bij een indonesisch restaurant, heb erg genoten van het eten en het was gezellig.

woensdag was een normale dag bij het weeshuis, alleen nu begonnen de taxi cauffeurs me te herkennen en zeiden ze vriendelijk goedendag en lieten me verder met rust, geweldig!
'S avonds even bij fezbar, met de nodige drankjes, gevierd dat onze antibiotica kuur was afgelopen. donderdag was ook een rustige dag bij het weeshuis.

vrijdag bij het weeshuis heb ik zoals elke dag meegeholpen met koken maar dit keer had ik wat meer gedaan als normaal, maar het eten was vrijwel hetzelfde. toen kwam de beste opmerking die ik tot nog toe in mijn leven heb gehoord van een van de oudere meiden: " Teacher! You cook like a nigger!!". en als je het aan mij vraagt, een beter compliment kun je denk ik niet krijgen van een local! 'S avonds naar backpackers en fezbar gegaan om 'eventjes' te gaan feesten, want de volgende dag ging om 05:55 uur mijn wekker om naar chobe national parc in Botswana te gaan.

Toen de wekker ging was het precies zoals ik verwacht had, en ik moest me natuurlijk haasten. maar met genoeg water en mijn camera op zak net iets te laat vertrokken naar Botswana. het park ligt in het 4 landenpunt hier, de landen zambia, zimbabwe, botswana en namibie zijn hier aan elkaar verbonden!
eenmaal aangekomen hadden we eerst een bootsafari, dat was al prachtig! veel dieren van dichtbij gezien. o.a een afrikaanse visarend die een iets te grote vis uit 't water aan het trekken was, dit vond ik toch al erg spectaculair.
toen we terug kwamen van de boottocht hebben we geluncht en het eten wat echt super lekker! toen vertrokken we als echte toeristen in een toeristenwagentje naar het park. daar hebben we de hele middag rondgereden en heel erg veel dieren gezien:
impala's, iets wat lijkt op een mini toekan, olifanten(die hebben ze in het parc echt heel erg veel), lailac bresterd bola ( een prachtige blauwe vogel), buffels, nijlpaarden, waterbug(toiletseater), maraboestock (vogel), afrikaanse visarend, wrattenzwijnen, kudu's, krokodillen, zebra's, witbekgier (ofzoiets), baboons, bijeneters(vogel), eagle owls( jonge uiltjes), leeuwinnen met welpjes, manifesten, leopard turtle, een soort eekhoorn, sabel antilope( mannetjes en vrouwtjes), valk, gieren, jakhalzen met jongen en een hyena. en om niet te vergeten, ook al is het geen dier: de o zo beroemde lionking tree, genaamd baobao tree. echt prachtig! 's nachts kon je mannetjes leeuwen horen en nog andere beesten. we zijn vroeg gaan slapen omdat we de volgende dag weer om half 6 gewekt werden. we hebben een mooie zonsopgang gezien en vervolgens zijn we nog even een dagje rond gaan touren en weer vanalles gespot, in totaal heb ik iets meer als 500 foto's dus er zullen wel een aantal mooie bij zitten! 'S avonds vroeg naar bed gegaan want ik was natuurlijk helemaal uit m'n ritme door het vroege opstaan.

maandag was het erg gezellig bij het weeshuis, 'S ochtens hebben we gelezen uit een engels boek, het niveau van de kinderen qua lezen is nog niet erg hoog. tussen de middag nshima met gedroogde vis gegeten, daardoor begreep ik ook waarom en zo BELACHELIJK veel vliegen in en rondom het weeshuis zaten. maar het was goed te eten. 'S middags weer de kinderen naar school gebracht en daarna met de mamma en buurvrouw naar de stad geweest om grof gemalen maïs te kopen en nog een of ander spul wat waarschijnlijk een onderdeel van een boom is en eruit ziet als de haren van een verfborstel. dit was omdat ze een drankje gaat maken wat we morgenvroeg kunnen drinken, en ook na mijn vervelende ervaring met het lokale bier zal ik dit non-alcoholische drankje gewoon gaan proberen en dan zien we wel wat er gebeurt in mijn tere Europese lichaampje!

En natuurlijk viel internet gister uit toen ik bijna klaar was met mijn blog dus kan ik jullie ook nog even vertellen dat het drankje super lekker was, ik niet in het ziekenhuis lig en alles prima is verlopen! verder hebben we het inschrijfformulier voor max gehaald zodat hij in januari ook echt kan beginnen met school. nu gaan we eten, voor de verandering weer eens wortel en boontjes. en aangezien ik chagerijnig word van saai eten probeer ik of ze misschien een keer andere groente willen kopen.

voor de reisverslagen van de andere meiden:
britt-timmermans.reismee.nl
sophiebillet.reismee.nl
carolienvermeulen.reismee.nl

en de foto's zijn te zien op ons gezamelijke fotoalbum op facebook.

tot de volgende keer!

Sanne

  • 19 November 2013 - 22:35

    Marian Willems:

    Hoi Sanne
    Fijn dat je weer beter ben, geweldig wat je gaat doen met Max zodat hij ook aan zijn toekomst gaat werken.

  • 20 November 2013 - 20:47

    Pap:

    nou sanne wat een verhalen toch weerleuk dat je zoveel meemaakt.
    binnenkort komen we even kijken hoe het daar is.
    hoije wa
    groetjes pap

  • 24 November 2013 - 10:43

    Fien En Walter:

    Hoi Sanne,
    Even een reactie uit Sint Tunnis. Het zijn wel heftige verhalen als je dit allemaal leest Zoals we dit allemaal lezen is het een schitterende ervaring om dit allemaal mee te maken en maisbier drinken is wel iets anders dan een Limburgs pilske. Inmiddels wordt het hier winter dus geniet maar van de zon.
    Sanne nog veel plezier in het zonnige Afrika en wij blijven je volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1119
Totaal aantal bezoekers 9447

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 22 Maart 2014

zambia/zimbabwe

Landen bezocht: