de 1e week - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne Kemmelings - WaarBenJij.nu de 1e week - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sanne Kemmelings - WaarBenJij.nu

de 1e week

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 Oktober 2013 | Zambia, Livingstone

hallo allemaal,

inmiddels ben ik al een week in livingstone en al redelijk bijgekleurd :D!!
mijn eerste werkdag was erg leuk, 's ochtens bij linda community farm les gegeven en dat was totaal niet mijn ding! het is daar echt zoals je op de zielige reclames ziet. ik vond het heel erg om te zien, het gebouwtje waarin ze les gaven was een woonhuis verdeeld in 3 kamers van ongeveer 4 bij 4 ofzo en in elke kamer zat een klas. in de toekomst wil rabeccah daar een school laten bouwen, maar daar zijn natuurlijk sponsoren enz. voor nodig. de community farm heb ik dus gelaten voor wat het was en ik heb besloten om mijn 3 maanden in het weeshuis door te brengen.

in het weeshuis wonen voor zover ik nu begrijp 7 kinderen. en ze zijn allemaal geweldig! er lopen daar veel meer kinderen rond maar die wonen aan de andere kant van het muurtje. de mamma is 26 jaar en 3 van de 7 kinderen zijn van haar. de oudste is 11 jaar dus reken maar uit! het was toch raar om te horen dat ze hier zo jong kinderen krijgen en trouwen, en het verbaasd me nog steeds hoe gelukkig mensen hier zijn met bijna niets. bij het weeshuis helpen ook 2 jongens van ongeveer mijn leeftijd en ze entertainen de kinderen in de middag. we zijn op independence day met de kindern naar het livingstone museum geweest en naar een klein parkje daar in de buurt en ze vonden het helemaal geweldig. de mamma kookt elke middag nshima en ik mag mee eten, en natuurlijk ook mee koken.

en daar komt het volgende verhaal: vrijdag vroeg ze mij om vis schoon te maken, geen probleem voor mij. alleen hebben ze daar geen koelkast of vriezer en zelfs geen betegelde keuken (foto's volgen). de vis kwam uit de slaapkamer waar het donker is in een plastic zak. ogen ingevallen en kieuwen zo goed als bruin, niet goed dus. dat was dus tot nu toe het meest ranzige klusje dat is hier gedaan heb.

ik wil van het geld wat ik gespaard/gesponsord heb gekregen de keuken op laten knappen en een koelkast kopen, want de mamma moet ook bijna elke dag naar de markt (overigens echt een coole lokale markt) lopen en dat toch 'n half uur heen en terug. verder wil ik als ik dan nog geld over heb een kind naar school sturen. het is een jongen en hij is de enige die niet naar school gaat waarschijnlijk omdat ze daar geen geld voor hebben, hij heeft weinig kleding en je merkt echt dat hij de achterblijver is omdat hij ook bijna geen engels praat en heel erg verlegen is. maar ik vind hem geweldig en hij verdient het zeker ook net zo veel als de andere kinderen. dus bij deze: sponsors zijn nog altijd welkom!

donderdag kwam sophie terug van haar vakantie en we hebben kennisgemaakt. dit liep al bijna mis omdat ik smiddags met de 2 jongens van het weeshuis naar een lokale bar in een achterwijk Lusaka beer ben gaan drinken, dit is bier wat naar koelmais, karnemelk en bananen smaakt, en het is gemaakt van mais. je zit na 2 glazen al vol maar het was een leuke ervaring. toen ik dus enigzins niet helemaal in nuchtere staat terug kwam bij het guesthouse zei rabeccah dat sophie en haar gezelschap mij graag mee uit eten hadden willen nemen en toen heb ik nog snel en taxi na gepakt, we hebben lekker gegeten en het was gezellig! vrijdag op stap geweest met sophie, de jongens van het weeshuis en 2 vrienden van sophie. was echt super gezellig, eerst happy hour bij livingstone backpackers en daarna naar fezbar. dit is een bar waar ze nog cd's draaien, misschien komt mijn cd van paramore ook wel van pas.
zaterdag kwam britt aan en bedachten sophie en ik ons iets te laat dat we wel bij het guesthouse wilden zijn asl britt aankwam. dus snel een taxi gepakt naar het guesthouse en britt opgehaald en vervolgens de hele dag gezwommen. zondag zijn we ook gaan zwemmen en 's avonds gaan uit eten bij een italiaan. en alles is hier echt goedkoop! ik heb een telefoon gekocht voor 95 kwacha (13 euro), en ie werkt.

vandaag ben ik weer bij het weeshuis geweest en het was wederom gezellig. britt en sophie kwamen ook langs en daar zijn onze haren gevlochten, zag leuk uit maar we hebben het er toch maar weer uit gehaald. ik ben straks ook voor het eerst door een zambiaanse regenbui gefietst, ik was de enige (blanke) fietser op de weg en zo ongeveer iedereen lachte me uit, maar ik was allang blij dat ik eventjes af kon koelen na een dag van weer bijna 40 graden. morgen is de opening van het hek rondom de linda blind farm en daar gaan we zo een speech voor voorbereiden.
britt eet over een paar minuten voor de eerste keer nshima en ik denk dat ik mijn camera er even bij ga pakken ;)

adios!
en voor degene die het aangaat: niet te veel drinken bij rowwen heze dit weekend, maar ook zeker niet te weinig en drink er een paar of wat meer voor mij! have fun.


  • 28 Oktober 2013 - 18:32

    Britt:

    haha Sanne!!
    Dea camera moogse bes achterweage loate :p
    alhoewel ik dink det mien gezicht inderdaad een foto weerd is hihi.
    bin beniejd wie t geit smaken!
    maar hes wir een leuk verhaaltje gesjreven :)
    ohja en ik zet dr wel wat foto's op, dus veur diegene die ze willen zeen: britt-timmermans.reismee.nl

  • 28 Oktober 2013 - 19:13

    Heddie:

    hoi Sanne wat een leuke en spannende verhalen vooral dat fietsen in de regen ik kan mij goed voostellen dat dat heerlijk was na zo een warm weer laat ze maar lachen daar niets van aantrekken maar zo als ik jou ken doe je dat ook niet .
    wat een goed plan en ook lief dat je het enigste jongentje wilt helpen om naar school te gaan maar ik denk als je daar de hele situatie ziet dat ook niet zo moeilijk is.
    ik wacht met smart af naar jou nieuwe verhalen.heel erg spannend allemaal.
    Heel veel groetjes van ons allemaal.
    En Sanne Rowen Heze is volgend jaar weer, een jaartje missen is niet zo erg

  • 30 Oktober 2013 - 19:12

    Pien En Karin:

    Ha sanne keischon um lezen dat ut good giet mit ow groeten karin

    Lieve sanne ik vind knap dat jij dat doet en ik wens je daar nog veel plezier doe de groetjes aan de mamma en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Sept. 2013
Verslag gelezen: 696
Totaal aantal bezoekers 9452

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 22 Maart 2014

zambia/zimbabwe

Landen bezocht: